BloggersEvent - Schrijf u nu in!

dinsdag 31 maart 2015

BloggersEvent - Schrijf u nu in!

Stichting Promotie Waddenland gaat samen met Regio Markting & Toerisme Friesland een 'Bloggers Event' organiseren. Een primeur voor Nederland!

Het doel van het project is:

1. aandacht voor de regio op internet door artikelen op relevante blogs en de bijbehorende social media (extern);
  2. het genereren van persaandacht in de regio;
  3. scherpstellen (online) persbeleid (intern)
  4. samenwerking Friesland en Groningen
  5. ondernemers en bloggers met elkaar in contact brengen om een duurzame relatie op te bouwen.

Aanleiding Bloggersevent
Een blog is een soort dagboek dat iemand bijhoudt op een website. Naar schatting zijn er in Nederland ruim 2.000 bloggers die de kost verdienen met het schrijven van blogs. Vaak kiezen schrijvers een niche uit zoals mode, beauty, culinair of travel. Ze schrijven niet alleen op hun eigen weblog artikelen, maar promoten deze ook via hun social media kanalen. Omdat bloggers bezoekers op hun website nodig hebben, zijn ze hierin erg goed. Bij een gemiddelde blogger mag je uitgaan van de volgende cijfers:

• Unieke bezoekers per maand op weblog: 500
  • Volgers op Twitter: 1.000
  • Facebookfans: 2.000
  • Volgers op Instagram: 500

Als een blogger een regio bezoekt mag je ervan uitgaan dat hij/zij minimaal één artikel schrijft wat uitgezet wordt op zijn social media kanalen. Dit wordt gemiddeld een aantal keren gedeeld. Eén blogger kan dus al snel meer dan 10.000 mensen bereiken!

Het idee
Het bloggersevent zijn twee weekenden waarin 8-12 bloggers het gebied -in het voorseizoen èn in het naseizoen- bezoeken en ontdekken. Hun bevindingen geven ze weer op hun eigen blogs en social media kanalen.

Onderdeel van het bloggersevent is een brainstormsessie met zowel bloggers als regionale toeristische ondernemers om ideeën en wensen te genereren welke als input/ingrediënten kunnen dienen voor een (online) gedegen persbeleid. Objectieve schrijvers kunnen hier uitstekend bij helpen en wellicht zelfs al meebouwen aan een stevig persnetwerk.

Deze brainstormsessie is bewust met de ondernemers uit de regio -waar de bloggers ook overnachten/eten/activiteiten ondernemen- zo ontstaat namelijk een netwerk en een grote kans op duurzame contacten.

Periode
In het voorseizoen wordt er gedacht aan het weekend van 29-31 mei of van 19-21 juni. In het naseizoen wordt er gedacht aan 2-4 oktober of 6-8 november. Alle weekenden vallen buiten de vakanties en feestdagen.

Partners
Om dit evenement te kunnen organiseren zullen de betrokken partijen nauw samenwerken met elkaar en elkanders achterban. De bloggers hebben onderdak, eten en een activiteitenprogramma nodig. Zowel Stichting Promotie Waddenland als Stichting RegioMarketing en Toerisme zijn er voor de coördinatie. De ondernemers zullen het gastheerschap gaan verzorgen.

Interesse om deel te nemen aan dit project?
Ga naar de pagina Bloggers Event op de website van RMT Friesland. Hier vindt u meer informatie over het event en tevens het inschrijfformulier voor deelname.

* Het Bloggersevent wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie Quick Wins Lauwersmeer van de Stuurgroep Lauwersmeer.