Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

Bespeling Hemony carillon

Bespeling Hemony carillon van de Hippolytuskerk te Middelstum door Henk Veldman.

Een prachtig klassiek programma met muziek uit de tijd dat de klokken van het Hemonycarillon werden gegoten. In dezelfde tijd werd ook het orgel voor de Antoniuskerk van Kantens gebouwd door de gebroeders Hendrick en Johannes Huys. De link tussen die twee is Leni Otte, oud-secretaris van onze commissie en oud-organiste te Kantens, zij heeft samen met de beiaardier het programma opgesteld. Ook gemeenschappelijk is de middentoonstemming.

Het concert begint met een verzameling eenvoudige dansen en een psalmzetting uit een van de oudste bronnen van onze klaviermuziek, het zogeheten Susanne van Soldt-manuscript. Daarnaast enkele klavierwerken van Jan Pietersz. Sweelinck, die wel ‘der Organistenmacher’ werd genoemd omdat hij veel leerlingen uit Europa de kunst van het orgelspelen bijbracht, waaronder Samuel Scheidt. Van hem wordt gespeeld het overbekende Est-ce mars, ook wel bekend als ‘Wie gaat mee, overzee.’

Leni v…

Een prachtig klassiek programma met muziek uit de tijd dat de klokken van het Hemonycarillon werden gegoten. In dezelfde tijd werd ook het orgel voor de Antoniuskerk van Kantens gebouwd door de gebroeders Hendrick en Johannes Huys. De link tussen die twee is Leni Otte, oud-secretaris van onze commissie en oud-organiste te Kantens, zij heeft samen met de beiaardier het programma opgesteld. Ook gemeenschappelijk is de middentoonstemming.

Het concert begint met een verzameling eenvoudige dansen en een psalmzetting uit een van de oudste bronnen van onze klaviermuziek, het zogeheten Susanne van Soldt-manuscript. Daarnaast enkele klavierwerken van Jan Pietersz. Sweelinck, die wel ‘der Organistenmacher’ werd genoemd omdat hij veel leerlingen uit Europa de kunst van het orgelspelen bijbracht, waaronder Samuel Scheidt. Van hem wordt gespeeld het overbekende Est-ce mars, ook wel bekend als ‘Wie gaat mee, overzee.’

Leni vroeg speciaal om twee prachtige werken van Buxtehude, juweeltjes voor op orgel. Beide werken maken gebruik van een ostinate bas, een repeterend melodietje waarop van allerlei variaties worden gespeeld.

Tot slot passend in deze tijd, enkele improvisaties over bekende paaskoralen.

De toren van de Hippolytuskerk is tijdens de bespeling geopend voor bezichtiging.